Saiba Mais

Translate

segunda-feira, 30 de setembro de 2013

Sekulære

Kuvittele suuri temppeli uskonnollinen.


I løbet af det tyvende århundrede, udviklede det til at betyde lige behandling af alle religioner , selv om en mere restriktiv fortolkning af begrebet har udviklet sig siden 2004. Nogle forskellige implementeringer har udviklet sig siden Anden Verdenskrig , nogle oplevede udviklingen af sekularisme "positive" , der administrerer konkurrerende pluralities snarere end tjener som en sekulær alternativ til religion. Ordbøger normalt oversætte sekulære model som verdslighed eller sekularisme (sidstnævnte er det politiske system ) , selv om det undertiden er afsagt i engelsk som sekularisme eller sekularisering . Selv om begrebet blev opfundet i 1871 i striden om fjernelsen af ​​religiøse lærere og instruktion af folkeskolen, udtrykket sekularisme daterer sig tilbage til 1842 . Fortalere siger den franske sekulær stat er baseret på respekt for tankefrihed og religionsfrihed . Således er fraværet af en statsreligion , og den efterfølgende adskillelse af stat og kirke , anses af fortalerne for at være en forudsætning for denne tanke . Fortalere hævder, at sekularisme er derfor forskellig fra antiklerikalisme , som aktivt modsætter sig indflydelsen af ​​religion og de ​​gejstlige . Sekulære model er baseret på en opdeling mellem private liv, hvor tilhængerne tror, ​​at religion tilhører, og den offentlige sfære , hvor hvert individ , tror tilskuerne , bør fremstå som en simpel borger svarende til alle andre borgere , blottet for etniske, religiøse eller andre funktioner . Ifølge denne opfattelse bør regeringen afstå fra at tage stilling til religiøse doktriner og religiøse spørgsmål ved at overveje kun dens praktiske konsekvenser i livet for beboerne.Fortalere hævder, at sekularisme i sig selv ikke nødvendigvis indebærer nogen fjendtlighed fra regeringen med hensyn til religion. Det kan bedst beskrives som en tro på, at regeringen og de politiske spørgsmål bør holdes adskilt fra religiøse organisationer og religiøse spørgsmål ( da de ikke har bemærkelsesværdige sociale konsekvenser ) . Det tjener både til at beskytte regeringen mod enhver mulig indblanding af religiøse organisationer , og for at beskytte religiøs organisation for politisk skænderier og kontroverser. Kritikere hævder, at sekularisme er en skjult form for antiklerikalisme og krænkelse af individuelle ret til religiøse udtryk , og i stedet for at fremme tankefriheden og religionsfrihed, som forhindrer den troende til at observere deres religion.Et andet kritikpunkt er, at i lande historisk set domineres af en religiøs tradition , der officielt undgå at tage stilling til religiøse spørgsmål favoriserer landets dominerende religiøse tradition i spørgsmålet. De påpeger, at selv i det nuværende franske Femte Republik (1958 -) , skoleferier hovedsageligt følger det kristne liturgiske år , selvom påskeferien blev erstattet af foråret ferie, som måske eller måske ikke indeholder påske, afhængigt af året. Men undervisningsministeren reageret på denne kritik ved at give tilladelse eleverne til store helligdage i deres specifikke religioner og menuer mad serveres i gymnasier være særligt opmærksomme på at sikre, at hver observatør kan observere religiøse begrænsninger på deres religion specifikke diæter For at imødegå indflydelsen af traditionelle festivaler kristne pædagoger i overensstemmelse med markedskræfterne , der ofte forfremmet henvisninger til Santa Claus , Valentinsdag og Halloween , især på grundskoleniveau .Fransk politiske ledere, men ikke forbudt fra religiøse observationer, hovedsageligt afstå fra religiøse dele.Considerações er generelt betragtes som uforenelig med begrundet politisk debat. Selvfølgelig kan de politiske ledere åbent praktisere deres religion ( for eksempel, er den tidligere præsident Nicolas Sarkozy en katolsk ), men de forventes at differentiere deres tro fra deres handlinger. Christine Boutin , som åbent forsvarede af religiøse grunde mod en indenlandsk partnerskab lovligt tilgængelige uanset køn af partnerne , blev hurtigt marginaliseret.Udtrykket var oprindelig den franske pendant til lay sigt , det vil sige alle, der ikke er præster. Efter den franske revolution , har denne betydning ændret til at betyde at holde religion adskilt fra de udøvende , dømmende og lovgivende grene af regeringen .Dette omfatter et forbud mod at have en statsreligion , og at regeringen støtter nogen religiøs position , en religion eller ateisme .Selv om udtrykket var aktuel i hele det nittende århundrede , Frankrig ikke fuldt adskilt kirke og stat ved passage af en 1905 lov om adskillelse af kirke og stat , som forbyder staten at genkende eller finansiere nogen religion. Alle religiøse bygninger i Frankrig (hovedsagelig katolske kirker, protestantiske kirker og jødiske synagoger ) blev ejendom kommunerne. De, der nu har ansvaret for at opretholde bygningerne (ofte historisk ), men kan ikke yde støtte til religiøse organisationer , der bruger dem . I områder, der var en del af Tyskland i den tid, og vendte ikke tilbage til Frankrig indtil 1918 er nogle aftaler for samarbejde mellem kirke og stat stadig er i kraft i dag ( verAlsace - Moselle) .Sekularisme er i øjeblikket et centralt begreb i den franske forfatning , artikel 1 , som udtrykkeligt fastslår, at Frankrig er en sekulær republik ( " La France est une République udelelige, laïque , démocratique et Sociale "). Dette naturligvis ikke, at en aktiv rolle i staten ( formandskabet , Udenrigsministeriet , Indenrigsministeriet) i forbindelse med udnævnelsen stiftsrådet biskopper katolikker - se Briand - Ceretti aftalen. Mange ser at være diskret med deres religion som en nødvendig del af at være fransk. Dette førte til hyppige divisioner med nogle ikke-kristne indvandrere , især med nogle af de store muslimske befolkning i Frankrig. Debatten fandt sted om, hvorvidt nogen religiøs begivenhed eller skærme af enkeltpersoner , som islâmicohijab , Sikh turban , (stor) kristne kors og jødiske Stars Davids , bør forbydes fra offentlige skoler. Dette forbud trådte i kraft i Frankrig i 2004 , se franske lov om verdslighed og synlige religiøse symboler i skolerne. I foråret 2011 var der en styrkelse af sekularisme på hospitaler , anbefalet af indenrigsminister Claude Gueant , og den offentlige service i almindelighed , som det ikke- officielle diskrimination, Halde det. Den samtidige transmission af traditionelle protestantiske og katolske Lenten Prædikener ( i drift siden 1946) er blevet afbrudt. I begyndelsen af ​​transmission af russisk-ortodokse julenat liturgi blev også afbrudt i 6/7 januar måned.

Anuncios